טיפים לגיטריסטים

טיפ ראשון – הסכנות בשימוש בקאפו בנגינה בגיטרה

בתור אדם שמנגן על גיטרה רוב שנות חייו.
אנשים שלמדו מספר אקורדים בסיסיים בגיטרה
AM DM E G C D A
שמים קאפו על הגיטרה וממשיכים לנגן את אותם אקורדים שהם כבר מכירים, ובפועל נשארים באותה הרמה. הם לא מתקדמים ומרגישים תקועים. כשלא שמים קאפו אתה מהר מאד לומד את השמות הלועזיים של שריגי הגיטרה. היופי בגיטרה שאם אתה מכיר פוזיציה של אקורד מסוים, אם אתה מזיז את היד עם אותו המבנה כמו שהוא והנחת אותו בנקודה אחרת ואתה מודע לשם של השריג נפתחים בפניך שלל אפשרויות שלא תוכל להשיג אם תמשיך לשים קאפו

טיפ שני – הכרת צוואר הגיטרה – המפתח לשיפור נגינת אקורדים

כאשר סוף סוף מוצאים זמן ללמוד את צואר הגיטרה מבחינת שמות השריגים באותיות לועזיות או שם התו לא משנה,
לוקחים אקורד הכי בסיסי Am
רואים מאלו שלושה תוים או אותיות לועזיות, כל אחד לפי מה שנוח לו יותר הוא מורכב, ומחפשים את צרוף שלושת התוים האלו באזור אחר בצואר הגיטרה.
עם עד היום עשיתם Am
בתחילת הצואר בשריגים ראשון ושני, נקבע כלל באופן זמני שבתקופה הקרובה אסור לי לנגן את האקורד במיקום הזה, אלא בפוזיציה אחרת. בכל פעם שהתרגלתם לפוזיציה, תרחיבו את האיסור, כדי לייצר את הפוזיציה הבאה.
כשמתרגלים לדרך חשיבה כזאת מעשירים מאד את היכולת לשלוף מהמותן פוזיציות שונות. הסאונד נהיה עשיר יותר, וכיף לשמוע אותכם מנגנים.
את אותו הכלל עושים גם לבי אקורדים עם תוספות. לפעמים תגלו שמשהו כבר חשב על זה קודם. אך לפעמים תגלו שפוזיציות שאתם בחרתם להשתמש, מעניקות לכם את הסאונד האישי שלכם. אם הטכניקה שלכם משתפרת במשך הזמן, השילוב הוא מושלם.

טיפ שלישי – כשמיתר נקרע בגיטרה

כשמיתר נקרע רוב האנשים מחליפים מיד מיתר וממשיכים לנגן.
למי שיש יותר מגיטרה אחת שווה לנסות לנגן ללא מיתר ולנסות לחפש איצבועים אחרים להתגבר על המכשול. או לנסות להלחין מנגינה ללא מיתר חסר. אתם לא תאמינו כמה זה מאתגר ומשפר אותכם כנגנים.

טיפ רביעי – ארבע רבעים – האומנם מתחלק בארבע?

הטיפ מיועד לנגני גיטרה לא רק קוראי תווים, אלא בעלי מודעות קצבית לזהות רבעים, שמיניות וחלקי שש עשרה בנגינה.
תיבה רגילה של ארבע רבעים מכילה שש עשרה חלקים. כדי להשתפר צריך לחלק אותם לקבוצות שלא מתחלקות בארבע כלומר משפט צלילים שמורכב לדוגמא מחמש חמש ואחריו שש. בזמן הנגינה נותנים דגש רק על הצליל הראשון של כל קבוצה. אם נשים מטרונום ברקע נגלה שכל שלוש קבוצות אנחנו על הביט. אם הצלחנו לייצר לופ נגינתי בלי להתבלבל, ייצרנו סאונד מאד מיוחד. צריך ליישם את הגישה הזאת גם למשקלים שאינם ארבע רבעים. הרוקסטים מבינכם יגלו עד מהרה שהם עושים את הצעדים הראשונים שלהם לעולם הפרוגרסיב רוק

טיפ חמישי – גיטרה סינטי יתרונות

גטיריסט/ית אם עזרת אומץ וקנית גיטרה סינטי
אז מצאתם את הכלי המושלם לייצר פוזיציות בגיטרה בעלות גוון אישי
בוחרים סאונד של פסנתר ומבטלים לחלוטין את הצליל המקורי של הגיטרה. מהר מאד תגלו שנגינת גיטרה רגילה תשמע מגוחכת, ולא מזכירה צליל פסנתר בכלל. ככל שתתעמקו בפרוקי אקורדים והיפוכים ותנסו להתקרב לאווירת פסנתר, תגלו פוזיציות שמעולם לא הייתם מנגנים כגיטריסט רגיל.
כל פעם שתחליף סאונד החיפוש של איך לחקות את הכלי יתחיל מחדש
התהליך הוא סוג של מחקר עם עצמך, אבל משתלם מאד במיוחד עם אתה מנגן בהרכבים.

טיפ שישי – נגינה מדוייקת של תפקיד גיטרה

אחד מהדברים ששמתי לב אליהם, שגיטריסטים שנעזרים בתוכנות סאונד הנפוצות
pro tools, cubase, lojic
מאמצים את גישת ה –
copy paste
מנגנים רצף של אקורדים או משפט צלילים פעם אחת נכון בלי טעויות, ומדביקים את התפקיד לאורך הערוץ של הגיטרה שהוקלט. מה שבפועל קורה, שאותו גיטריסט לא מסוגל לנגן תפקיד מדויק יותר מעשרים שניות. במצבים של נגינה בהרכב זה יעכיר את הסאונד הכללי של ההרכב.
בזמן שיושבים ורואים סרט בטלביזיה, אורך סרט ממוצע שעה וחצי. כדאי לנצל את הזמן הזה לפעולות סזיפיות שמטבען הן משעממות, כדי לחנך את היד לנגינה מונוטונית שנמשכת הרבה זמן. פשוט לנגן את אותו הדבר במשך שעה וחצי. קורדינציה היא חלק בלתי נפרד מנגינה. אתה אמור להצליח לראות סרט וגם לנגן בו זמנית, ולדעת לספר על מה היה הסרט כשהוא נגמר. עדיף לעשות את זה על גיטרה חשמלית ללא מגבר בכלל, כדי לא לעצבן את אלה שרואים את הסרט איתך. בפעמים הראשונות היד תכאב ותהיה עייפה. לאט לאט במשך הזמן היד מתרגלת לעשות פעולה מונוטונית הרבה זמן בצורה מדויקת.
הסאונד של הלהקה שאתם מנגנים ישתפר פלאים.

טיפ שביעי – שימוש בגומיית שיער על צוואר הגיטרה

שימוש בגומיית שיער עבה של רוחב 1 ס"מ מבד בזמן נגינה אותו מצמידים לשריג הראשון של צוואר הגיטרה יכול לשמש לשני מצבים. כל נגן מתחיל בגיטרה חשמלית קונה פדאל דיסטורשיין, ומהר מאד מגלה שבזמן נגינת אקורדים הוא מכניס המון רעשי לוואי שנובעים ממפרט שמלטף בלי כוונה מיתרים שאתה לא אמור לגעת בהם בזמן נגינה. אני ממליץ לשים גומיה לנגן
Power chords
ולהקשיב לסאונד שיש בחדר. עכשו להוריד את הגומיה ולנסות לשחזר את הסאונד על ידי הסתכלות על יד ימין וכיוון מדויק של היד לאותם מיתרים שאותם אני צריך לנגן בלבד. תגלו שזה קשה בהתחלה ומחייב תנועה קטנה ומדויקת של יד ימין.
הערת אגב נוספת לנגן שלושה צלילים רצופים פעם על מיתר שישי פעם על חמישי שלושה צלילים ופעם על רביעי. עכשו צריך לסובב את הראש תוך כדי שאני אומר עכשו אני מנגן על מיתר שישי ולנגן את שלושת הצלילים וכך לעשות לגבי המיתרים האחרים. אתם תגלו שאתם אומרים משהו אחד אבל בפועל מנגנים משהו אחר. לתרגל את זה עם הגנבת מבט, עד שיד ימין לומדת לזהות מרחקים מדויקים בין המיתרים.
אופציה שניה לשימוש בגומית שיער הוא נגינת טאפינג מהיר, והגומיה מנטרלת רעשי לוואי ממיתרים שלא שיכים לאותו משפט צלילים שמנוגן באותו הרגע.
גומיית שיער עולה שני שקלים, זה שווה להשקיע, יש תמורה עבור הכסף.